Vakantiehuis verhuren via Marktplaats

Adverteren met je vakantiehuis op Marktplaats

Er zijn diverse manieren om je vakantiehuis onder de aandacht te brengen. Denk aan mogelijkheden via social media zoals Facebook of Instagram. Daarnaast is je vindbaarheid in Google belangrijk en je kunt natuurlijk ook nog betaald adverteren via Google of Facebook.

In dit blog gaan we naar een alternatieve manier kijken: het verhuren van je vakantiehuis via Marktplaats. Naar onze mening liggen hier volop kansen om via een relatief voordelige manier meer boekingen te genereren.

Marktplaats in cijfers:

Laten we allereerst eens wat cijfers bekijken die Marktplaats zelf geeft:

  • Ruim 7 miljoen unieke bezoekers
  • De Marktplaats app is ruim 7 miljoen keer gedownload
  • Bijna 60% van alle pagina’s op Marktplaats wordt bekeken via een smartphone of tablet

Bron: Marktplaats zakelijk

Waarom met je vakantiehuis op Marktplaats adverteren?

Wat maakt adverteren op Marktplaats nu zo interessant? Heel simpel: de 7 miljoen bezoekers die Marktplaats maandelijks trekt is een heel koopgericht publiek. Daarnaast is het in vergelijking met andere advertentiemogelijkheden een relatief goedkope manier om je vakantiehuis bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Dit komt doordat de concurrentie een stuk lager is dan bijvoorbeeld in Google.

Adverteren op Marktplaats zoals het niet moet

Stel je bent overtuigd en gaat aan de slag met het maken van je eerste advertentie. Je maakt een account aan en maakt een advertentie klaar voor publicatie. Als laatste stap moet je gaan bepalen wat je maximaal kwijt wilt zijn aan een klik op jouw advertentie. Welk bod is hoog genoeg? Gelukkig heeft Marktplaats het je makkelijk gemaakt en geven ze een indicatiebedrag weer. Wanneer je de kosten per klik rond dit bedrag instelt word je vertoond op de eerste pagina binnen de geselecteerde categorie. Je stelt het bedrag in en zie daar, je advertentie staat online.

FOUT! Kosten technisch gezien kan dit namelijk vele malen slimmer en effectiever!

Zo maak je een goede advertentie op Marktplaats

Het idee om veel te betalen zodat je op de 1e pagina zichtbaar bent is natuurlijk slim. Maar er is een nog veel betere optie waarbij je veel meer uit je budget kunt halen. Ben jij een Marktplaats gebruiker? Ga bij jezelf eens na hoe vaak je van categorie naar categorie klikt om bij het product te komen waar je naar op zoek bent. De kans is groot dat je dit niet doet en dat je direct je zoekterm invult in de zoekbalk. Logisch, want dat zijn we gewend dankzij Google. Intypen wat je zoekt en direct het gewenste resultaat zien. Het overgrote deel van de Marktplaats bezoekers komt zo bij het product dat ze zoeken zonder de categorieën te gebruiken.

Vanwege deze manier van zoeken is het niet relevant om op de 1e pagina binnen de categorie te staan. Je kunt hierdoor je bod gerust op € 0,01 of € 0,02 per klik zetten. Dit is meestal 10 tot 20 keer goedkoper dan het advies bod dat Marktplaats je geeft. Je zult een klein gedeelte bezoekers mislopen maar dit percentage weegt niet op tegen de besparing die je doet.

Tips om je vakantiehuis te tonen in Marktplaats

Nu je weet dat Marktplaats een beetje vergelijkbaar is met het gebruik van Google is het goed om hierop in te spelen met je advertentie. Om in beeld te komen moet je zoektermen gaan verwerken in je advertentie. De belangrijkste twee plekken waar je dit doet zijn de titel van je advertentie en de 1e regel van je advertentietekst.

Advertentietitel:
Probeer een zo specifiek mogelijke titel te verzinnen. Een titel als “mooi en groot vakantiehuis in Nederland” zal nooit zoveel getoond worden als “Vakantiehuis in Zeeland voor 8 personen met zwembad”. De mensen op Marktplaats zoeken iets specifieks en hoe relevanter jouw advertentie is bij de gemaakte zoekopdracht, des te sneller zal je vakantiehuis getoond worden.

Naast je ingestelde kosten per klik houdt Marktplaats rekening met de relevantie van je advertentie qua positionering. Er wordt gekeken naar de verhouding weergaven en kliks. Dit noemen we CTR, Click Through Rate oftewel doorklik percentage. Doordat je titel zoekwoorden bevat en duidelijk omschrijft wat je vakantiehuis te bieden hebt zullen mensen sneller je advertentie aanklikken. Door relevant te zijn kun je met een kost per klik van € 0,01 een minder specifieke advertentie die € 0,05 per klik uitgeeft verslaan qua positionering.

Advertentietekst:
Hetzelfde geldt voor de 1e regel van je advertentietekst. Probeer zoveel mogelijk sterke eigenschappen van je vakantiehuis te benoemen. Denk hierbij aan aantal slaapkamers, zwembad, wasmachine, locatie of iets anders dat echt meerwaarde geeft.

De 1e regel van je advertentietekst wordt samen met de titel getoond in het resultatenoverzicht en dus zullen die ervoor moeten zorgen dat er geklikt word op je advertentie.

Als je advertentie eenmaal is aangeklikt heb je 1x de kans om iemand te overtuigen dat je vakantiehuis de beste optie is. Probeer daarom je vakantiehuis zo goed en uitgebreid mogelijk te beschrijven zonder langdradig te worden. Je hoeft hier niet een lange lap tekst van te maken maar je kunt heel simpel na een korte en bondige tekst een lijstje met opsommingen maken bijvoorbeeld.

Prijs & Beschikbaarheid:
Om de slaagkans te vergroten is het verstandig om de huurprijzen van je vakantiehuis in je advertentie neer te zetten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld van 5 periodes een huurprijs te vermelden, inclusief verplichte bijkomende kosten. Zo ziet de lezer van de advertentie in één oogopslag of je vakantiehuis past binnen het budget. De ervaring leert dat transparantie en snelheid lonen. Als de bezoeker zelf een complexe rekensom moet gaan maken zullen ze sneller afhaken.

Foto’s:
Voor je advertentie geldt hetzelfde als voor je website: laat zoveel mogelijk zien van je vakantiehuis. Het is aan te raden om van ieder vertrek in het vakantiehuis een foto van goede kwaliteit te tonen in je advertentie. Zo krijgt degene die je advertentie bekijkt een totaalbeeld van de vakantiewoning.

Uiteraard kun je niet alles van je vakantiehuis tonen in je advertentie. Er valt wellicht nog veel meer over je woning te vertellen. Dit is ook niet nodig want je kunt een link naar je website erbij plaatsen. Het is belangrijk dat iemand een goed beeld van je vakantiehuis krijgt en dat ze globaal weten wat de kosten zijn en of je vakantiewoning nog beschikbaar is. Als al deze onderdelen positief zijn voor de bezoeker zullen ze vanzelf doorklikken naar je website om de verdere details te bekijken.

Succes met het verhuren van je vakantiehuis op Marktplaats

We hopen je een aantal richtlijnen te hebben gegeven voor een succesvolle verhuur van je vakantiehuis via Marktplaats. Heb je successen geboekt, bijvoorbeeld na het lezen van deze blog? Laat het ons weten, worden we blij van! Heb je nog vragen of wil je het adverteren op Marktplaats uitbesteden? Ook dan helpen we je graag verder!